Jak A/B testovat jako král?

Doba, kdy světu vládli králové a královny je nenávratně pryč. Ne pro vás. Máte svou firmu, svůj eshop, své království. Rozdělujete a panujete.


Zdroj: mladypodnikatel.cz
Témata: TESTOVAT, KONVERZÍ, HYPOTÉZU, KRÁL, KONVERZNÍHO, PŘÍPADĚ, NAPŘ, TEST, WEBU, TESTOVÁNÍ
  • Kdy se svezeme v prvním Applu? "Jablečné" auto může nakopnout trh s elektromobily
    Automobilový průmysl se zřejmě pomalu blíží do nové éry, kdy se na silnice vydají vozy firem, které byly původně zaměřené pouze na výrobu výpočetní techniky...
  • Máte chatrné zdraví? Firma se vás snadno může zbavit
    Zaměstnanců, kteří mají vážné zdravotní potíže, se firmy v Česku poměrně snadno mohou zbavit, navíc jim nemusejí vyplácet žádné finanční kompenzace. Ztráta zdravotní způsobilosti na základě lékařského posudku totiž chybí ve výčtu důležitých osobních překážek v práci v nařízení vlády č. 590 z roku 2006. Ta určuje, za jakých okolností mají zaměstnanci nárok na volno či náhradu mzdy.
  • Pojďte do Německa, dáme vám vzdělání i práci. Vyzkoušeli jsme burzu práce
    Německé firmy nabízejí nejvyšší počet zaměstnanců v historii a zkoušejí to i v Česku.
  • Projekt českého biologa má na dosah Nobelovu cenu. Za kontroverzní genetické úpravy
    Nejvyšší vědecká ocenění se budou rozdávat až příští týden. Už nyní se ale spekuluje o laureátech. Ocenění za chemii může získat Jennifer Doudnaová za přelomovou metodu pro úpravu genů. S výzkumem jí výrazně pomohl i biolog a chemik Martin Jínek...
  • Marek Liso: Při šití si hrajeme s každým milimetrem
    Šití obleků na míru zažívá rozkvět. Jeden z nejambicióznějších hráčů v oboru přichází ze Slovenska. Značka Marco Mirelli přitom kromě oblékání nejbohatších byznysmenů a politiků proniká i do uměleckého světa. Naposledy do nového filmu Gangster Ka, jehož protagonisty společnost vedená Markem Lisem ošatila. „Všechny světové značky se snaží oblékat filmy. To je fenomén,“ říká podnikatel.
  • Máte vlohy vydělávat na forexu?

    Máte vlohy vydělávat na forexu?


     
     
    Pro vydělávání peněz pomocí obchodování vůbec (forex nevyjímaje) není potřebná inteligence. Copak? Snad vás to neuráží? Vždyť se to dá lehce dokázat. Kdyby pro vydělávání peněz pomocí obchodování inteligence potřebná byla, tak by byli všichni inteligentní lidé bohatí, že? 
     
    Co je tedy potřeba?
     
    Nejprve se zastavme u pojmu obchodník. Běžně se tímto názvem označuje osoba, která se nám snaží něco prodat. Existuje tedy vztah obchodník – klient. Tak to není náš případ. Pro takový vztah bych volil raději výraz prodejce. Máte pravdu obchodník zní o něco vznešeněji než prodejce, proto se prodejci tímto slovem rádi označují, ale v našem případě půjde o něco jiného. 
     
    Slovem obchodník označíme tu osobu, která má v angličtině vyhrazený název trader a v češtině je označena dvěma výrazy: investor, nebo spekulant. Ani jeden z těchto výrazů není přesný. Spekulant má historicky hanlivý význam, kterým se označuje osoba morálně závadná a investor může znamenat také osobu, která něco financuje
     
    Takže nyní se dostáváme k definici obchodníka, a to je osoba, která používá většinou vlastní peníze ke spekulativním nákupům akcií, komodit, a dalších finančních nástrojů za účelem zisku. Nyní již můžeme vymezit rozdíl mezi spekulantem a investorem, pokud si odmyslíme veškerá emotivní zabarvení. Investor je obchodník, jehož obchody přesáhnou určitou časovou hranici (v zákoně je tuším 6 měsíců) a spekulant je obchodník, jehož obchody trvají kratší dobu.
     
    Takže tu máme obchodníka. Obchodník spekuluje na budoucí vzestup ceny. Nebo může spekulovat na pokles ceny. V době finanční krize, kdy ceny dramaticky klesají, obchodník spekulující na pokles může velmi dobře vydělávat. (Musí si jen zvolit správný trh.) Jak je možné, že se touto jednoduchou úvahou neřídí skoro každý? Je na tom něco tak zvláštního? Jak to, že to nedělají všichni?
     
    Odpověď se bude skrývat ve vhodných vlastnostech, které obchodník potřebuje k tomu, aby byl úspěšný. Takže co je potřeba? Inteligence? Nezaškodí, ale už jsme si ukázali, že pouhá inteligence nestačí. Musíme zapátrat v psychologických vlastnostech. Musíme zjistit, jestli pro to máme nějaké vlohy. 
     
    Začneme anketou.

    Uvedeme dva příklady, a v každém z nich budeme moci zvolit ze dvou odpovědí. Odpovědi 1A, nebo 1B (nikoliv obě najednou) a potom odpovědi 2A a 2B. Není to žádný chyták, chcete se přeci dozvědět jestli máte vlohy k obchodování.
     
    Příklad 1
    Zvolte si jednu z následujících možností:
    1A s pravděpodobností 80% vyhrajete 4000 USD, a s 20% nevyhrajete nic
    1B s pravděpodobností 100% vyhrajete 3000 USD
     
    Příklad 2
    Zvolte si jednu z následujících možností:
    2A s pravděpodobností 80% prohrajete 4000 USD, a s 20% neprohrajete nic
    2B s pravděpodobností 100% prohrajete 3000 USD
     
    Pokud máte rozmyšleno, tak si to zapamatujte, nebo si své odpovědi poznačte.
     
    Nejprve bych chtěl říct, že příklady v anketě vyplňované minule jsou stejné jako příklady, které pánové Daniel Kahneman a Amos Tversky (psychologové) použili k vytvoření „Prospect theory", za kterou získal Kahneman získal v roce 2002 Nobelovu cenu za ekonomii, „za aplikaci poznatků psychologie v ekonomii, zejména co se týče lidského uvažování a rozhodování v nejistotě". Tversky měl smůlu, protože se mu podařilo umřít dřív, takže ji nedostal. Oba se stali zakladateli „Behavioral economy". 
     
    Do té doby předpokládaly ekonomické modely, že účastníci trhu se chovají racionálně, tj. rozumně, a logicky. Tento na první pohled rozumný předpoklad se podařilo v „Prospect theory" vyvrátit a na základě psychologických pokusů dokázat, že to tak není. Lidé se nechovají v tržním vztahu ani logicky, ani rozumně. Chovají se iracionálně.

     

     
    Vyhodnocení 

    Nejprve se podíváme na výsledky, které vzešly z jednoho z našich seminářů. 
     
    Ankety se do doby jejího vyhodnocení zúčastnilo 10 účastníků. Odpovědi na jednotlivé otázky dopadly takto:
     
    1A 80% pravděpodobnost výhry 4000 USD, a 20% nic zvolilo 30%
    1B 100% pravděpodobnost výhry 3000 USD zvolilo 70%
    to je dost přesně ve shodě s výsledky původního výzkumu (Kahneman, Tversky 1979), kdy tuto možnost (1B) volilo 80% respondentů.
     
    2A 80% pravděpodobnost prohry 4000 USD, a s 20% nic zvolilo 90%
    2B 100% pravděpodobnost prohry 3000 USD zvolilo 10%
     
    to je také přesně ve shodě s původním výzkumem, kdy možnost 2A volilo 92% respondentů.

    Čtěte dále:
     
    Vidíme, že ani během dvou generací se obecné psychologické postoje lidí k řešení takových situací nezměnily.
     
    Psychologické nastavení

    Nyní se z toho pokusíme vyvodit nějaké závěry. Nejdříve si rozebereme příklad 1, který se zabývá obecným postojem k výhrám (ziskům). Výsledky zcela jednoznačně ukazují, že většina lidí volí vyšší jistotu i za cenu menšího celkového výdělku. Tento postoj je velice přesně shrnut v přísloví „Lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše." 
     
    Průměrná výhra v případě 1A (cena krát pravděpodobnost) je 4000 x 0,80 = 3200 USD
    Průměrná výhra v případě 1B je 3000 USD
     
    Vidíme, že i přesto, že průměrná výhra v případě 1B je menší, tak lidé volí vyšší jistotu a menší zisk. 
     
    Příklad 2, pak vypovídá o postoji k prohrám (ztrátám). Výsledky také zcela jednoznačně ukazují, že naprostá většina lidí volí vyšší celkové riziko v naději, že ztráty mohou být menší. Neboli, lidem nevadí zvolit vyšší riziko ztráty, pokud zůstává minimální naděje. 
     
    Průměrná prohra v případě 2A je 4000 x 0,80 = 3200 USD
    Průměrná prohra v případě 2B je 3000 USD
     
    Vidíme, že přesto, že průměrná prohra je v případě 2B menší, tak lidé naprostou většinou volí vyšší riziko s vidinou umenšení ztráty.
     
    Tato vlastnost je odpovědná za oblíbené případy, kdy se v titulcích tisku objevuje. „Zaměstnanec položil nejstarší banku světa" „Riskantní operace důvodem bankrotu" a také může za odkládání rozhodnutí o uzavření ztrátového obchodu v naději, "že se to otočí" (hope mode). 
    Nyní tyto dva závěry spojíme, porovnáním preferované průměrné výhry 3000 a průměrné prohry 3200, tak můžeme definovat obecný závěr, že pro většinu populace:
     
    Radost z výhry 1 Kč je menší než zlost z prohry 1 Kč.
     
    Jestliže se dostaneme do ztráty, nevadí nám pouštět se do vyššího a vyššího rizika v naději, že se ztrátu podaří eliminovat, což vede k vyšším a vyšším ztrátám. Tímto způsobem se chová minimálně 90% lidí. 
     
    Pokud bychom na tomto modelu chování založili obchodní systém, tak během každých dvou obchodů (jeden ziskový, jeden ztrátový) proděláváme v průměru 200. To je dost neúspěšný obchodní systém, v každém kole přijít průměrně o dvě stovky. O pravděpodobnosti výher a proher nevíme nic, tak budeme předpokládat, že jsou stejné ve výši 50%, stejně jako při hodu mincí. 
     
    Typickým příkladem tohoto chování jsou gambleři a hráči na automatech. Proto jsou hrací automaty naprosto zaručeným způsobem vydělávání peněz. Také kasina a hazardní hry jsou založeny na znalosti a využití tohoto stavu, umocněné ještě tím, že se jedná o hry s nenulovým součtem s určitou průměrnou ztrátou na jednu sázku. Například pro ruletu je průměrná ztráta na jednu hru rovna 1/37 vsazené částky.
     
    Ale co finanční instituce? Ty by přece měly zaměstnávat odborníky, ne? Pokud oborníky myslíme vzdělané a inteligentní lidi, tak ano. Ale ať mi nikdo neříká, že mezi těmito odborníky jsou všichni se správným psychologickým nastavením. To se příčí logice. Proto s pravděpodobností blížící se jistotě můžeme uvažovat, že 90% lidí ve finančním průmyslu má psychologické nastavení, stejné jako ostatní populace, čímž se vysvětluje chaotické a prapodivné chování finančních institucí před vznikem a během finanční krize. 
     
    Jakou strategii zvolit?
     
    Jak bychom se tedy měli chovat? Z hlediska obchodování je správné volit 1A a 2B, neboli vyšší průměrný zisk a menší průměrnou ztrátu. Ale jak vidíte, tuto možnost zvolí jen minimum lidí. Takový obchodní systém má průměrný zisk na jedno kolo 200. Je to naprosto jasné, ale nikdo se tak nechová. Vidíme, že vlohy pro obchodování má v populaci okolo 10% lidí, takže se tím také vysvětluje, proč je 90% lidí při investičním/spekulativním obchodování neúspěšných. 
     
    Analýzy, předvídání pohybu trhů, nejrůznější obchodní systémy, známosti u zdroje, znalosti ekonomie, inteligence a vzdělání, to všechno není pro obchodní úspěšnost podstatné. Tyto znalosti jsou samozřejmě dobré, ale k úspěšnému obchodnímu chování nic takového nepotřebujete. Váš obchodní systém může být založen na házení mincí, a přesto můžete dosahovat soustavného zisku. 
     
    Postačí dvě jednoduché zásady:
     
    a) znát optimální velikost částky vložené do obchodu vzhledem k velikosti účtu
    b) ztráty likvidovat v zárodku a zisky nechat růst
     
    Závěrem:

    Většina populace má psychologické nastavení, které se dá vyjádřit slovy: „Radost z výhry je menší než zlost z prohry".
     
    Pokud se budeme podvědomě řídit tímto psychologickým nastavením, budeme vstupovat do vyššího a vyššího rizika, což zákonitě povede k vyšším a vyšším ztrátám.
     
    Obchodní systém postavený na tomto psychologickém nastavení vždy generuje ztráty.
     
    Zaměstnanci finančního průmyslu nevybočují z obecné psychologické charakteristiky.
     
    Obchodníci mají psychologické nastavení odlišné od zbytku populace.
     
    Pokud chceme být obchodníky a nemáme vhodné psychologické nastavení, musíme si být toho být vědomi a musíme se snažit tuto nevýhodu vědomě omezovat.
     
    Obchodní přístup lze vyjádřit heslem: "Ztráty likvidujte v zárodku a zisky nechte růst".
  • Spot dne: Ve jménu prsou
    Melouny, či hrušky? Hlavně že jsou zdravé. Agentura BETC z Paříže pojala propagaci boje proti rakovině prsu velmi odlehčeně.
  • Mynář na Hradě? Do března 2018 i bez prověrky.
    Chce-li kancléř prezidenta Miloše Zemana Vratislav Mynář protahovat definitivní rozhodnutí ohledně své bezpečnostní prověrky, nahrává mu přetíženost správních soudů.
  • Jana Havligerová: Malý problém mizí, podstatné zůstávají
    Propouštění učitelů na dobu školních prázdnin končí. Novela zákona o pedagogických pracovnících, kterou schválila sněmovna a bránit jejímu přijetí nebude ani Senát, zakotvuje uzavírání pracovních smluv s kantory na minimálně dvanáct měsíců. Fajn.
  • Nejlepší zářijové kampaně měly značky Jack Daniels, Jobs.cz a Škoda Auto
    I září jsme se starali spolu s kolegy z Médiáře, aby vám neutekla žádná dobrá kampaň. Zde je pět těch, které dostaly v září nejvyšší body v rámci našeho společného projektu Reklamní katovna.




  • Jaká bude návratnost akciového trhu v následujících pěti letech?
    JPMorgan přichází každé čtvrtletí s hezkým grafickým sumářem dění na trzích. Podle mne je to dobré čtení pro každého, koho nezajímají jen aktuální pohyby tržních větrů, ale i stálejší vodní proudy.
  • Jaká bude návratnost akciového trhu v následujících pěti letech?
    JPMorgan přichází každé čtvrtletí s hezkým grafickým sumářem dění na trzích. Podle mne je to dobré čtení pro každého, koho nezajímají jen aktuální pohyby tržních větrů, ale i stálejší vodní proudy.
  • Jaká bude role PR v roce 2016?
    Pram Consulting zveřejnila průzkum s názvem „Role PR v českých firmách v roce 2016“. Poukazuje zejména na změny komunikačních priorit u českých firem – většina oslovených se shoduje na tom, že v roce 2016 se budou společnosti soustředit hlavně na budování dobrého jména a reputace jejich značky, zaměří se na tvorbu obsahu a aktivnější využívání digitálních médií a sociálních sítí.
  • Jaká byla letní sezónu na trhu rekreačního bydlení
    18.10.2013 - Konec letošní letní sezóny na českých chatách a chalupách je časem pro její bilancování.
  • Jaká byla letní sezónu na trhu rekreačního bydlení
    18.10.2013 - Konec letošní letní sezóny na českých chatách a chalupách je časem pro její bilancování.
  • Jaká byla nejslabší a nejsilnější měna proti USD v roce 2015?
    Poskytování úvěrů podnikům a domácnostem v eurozóně v listopadu opět zrychlilo, když zaznamenalo meziroční růst o 0,9 procenta, respektive o 1,4 procenta. Tento vývoj je dobrou zprávou pro ekonomiku bloku jednotné měny, která se už dlouho potýká s...
  • Jaká globální rizika číhají letos na naše podnikání?
    Jaká globální rizika letos ohrožují podnikání? Na to se v rámci své každoroční studie zaměřilo Světové ekonomické fórum. Výsledky vzešly z odpovědí 750 respondentů, které posléze graficky zpracoval server Raconteur ve spolupráci s Visual Capitalist. Vznikl tak ucelený soupis hlavních hrozeb, které by letos mohly ovlivnit vývoj světových trhů.
  • Jaká je aktuální cena kWh a MWh elektřiny?| Ceny energie
    Srovnání cen elektřiny a plynu 2015
  • Jaká je nabídka 5letých fixací v České republice?
    20.4.2015 - Úrokové sazby hypoték v České republice již 16 měsíců v řadě klesají a přepisují historické tabulky. Průměrná úroková sazba hypotečních úvěrů do 70 % zástavní hodnoty nemovitosti a pětiletou fixací klesla v březnu dle dat společnosti Golem finance na 2,24 %.Výše uvedené číslo je však průměrem za celý trh.
  • Jaká je nabídka 5letých fixací v České republice?
    20.4.2015 - Úrokové sazby hypoték v České republice již 16 měsíců v řadě klesají a přepisují historické tabulky. Průměrná úroková sazba hypotečních úvěrů do 70 % zástavní hodnoty nemovitosti a pětiletou fixací klesla v březnu dle dat společnosti Golem finance na 2,24 %.Výše uvedené číslo je však průměrem za celý trh.



Hitpardáda štítků